School programme > My Child

Special project

Educazione al suono e alla musica

Il Progetto prevede, per i tre gradi di scuola (nido, infanzia e primaria), attività di educazione al canto e alla ritmica (dall’ utilizzo del corpo fino allo strumentario Orff) e l’avvicinamento all’ esecuzione vocale e strumentale nella pratica della musica d’insieme. Per la scuola primaria, accanto ad attività per l’affinamento della vocalità e l’ uso degli strumenti a percussione, vengono condotti interventi finalizzati allo sviluppo dell’ orecchio musicale, attività di alfabetizzazione musicale (i fenomeni acustici - il suono, il rumore, il silenzio, i suoni degli animali, i suoni naturali, i suoni artificiali, le caratteristiche del suono -, l’orchestra, la classificazione dei diversi tipi di strumenti -strumenti giocattolo, strumenti ritmici, strumenti musicali - e la storia della musica),
attività teorica (conoscenza delle strutture musicali per analizzare, classificare e comporre) e attività di ascolto con differenti generi musicali.

Particolare attenzione viene data all’aspetto educativo del far musica insieme, attraverso l’acquisizione di atteggiamenti responsabili rispetto a un comune prodotto, nonché allo sviluppo di competenze globali quali le capacità di attenzione e concentrazione.

L’ esperienza vuole valorizzare percorsi di VERTICALITA’ e CONTINUITA’ , costruendo esperienze-ponte tra la scuola dell’infanzia e la primaria di 1° grado.
L’ intento è di seguire principalmente lo sviluppo di due FOCUS progettuali: la VOCE e l’ATTIVITA’ STRUMENTALE, proponendo in ogni ordine di scuola le modalità più consone a potenziare tali competenze, per elaborare un percorso verticale di apprendimento pratico della musica.

The school in the woods with WWF teachers and biology

From October to June, every other Wednesday is dedicated to activities in the woods. The children go to school in the woods with their teachers and are accompanied by “Silvia of the woods”.
They set up the Eagle’s Nest (their den), build a shelter for the animals in the wood, cook on the fire, prepare seed bombs to throw into the garden for the spring, build an earthworm house, observe the life cycle of frogs, breed silkworms.

Individual parent/teacher meetings

The teachers meet with the parents individually twice a year. On a daily basis, the teachers observe the actions, relationship methods and choices of materials/activities performed by the children. Meeting with the parents is a moment of comparison and feedback from both sides, with respect to the child's behaviour in the two different contexts. The meeting therefore becomes an opportunity to assess together the practicability of the educational strategies applied.

Story night

Each year on the same day across Switzerland, letters and stories are read out loud on one common topic, which is the same for everyone. The schools taking part receive the chosen topic and then organise the night in their own way. We also take part in the initiative at the pre-school with a programme that is engaging and tailored to the age of our participants.

Birthdays inspired by Maria Montessori

Maria Montessori inspired a beautiful and evocative ritual to celebrate each passing year.
This ritual is part of the child’s Cosmic Education: relevant aspects of each age (photos, objects, memories) are highlighted for each year that has passed from birth to their current birthday. The classmates, seated around a circular mat and representing the 12 months of the year, share the child's memories and the birthday boy or girl blows out a candle for each year that has passed.

Torna a "Home"
Top